KLIK LA YE

August 21, 2011

Penatnya bila punya 9 nafsu.....

hye Memberers~!

haa..aku dah tukar backgorund music blog aku ni..  best x?? macam biasa la ofcourse la mozart song kan.. dah nama aku ni one of mozart die hard fans!!  kali ni aku letak alunan piano dari pianist Japan iaitu Yiruma!!  Title dia Kiss the Rain..  Mozart song ni sangat2 menenangkan... and siapa xkenal Yiruma memang rugi!!  Dia Awesome2!!:))

ok, here we go!!
Biasa tak dengar perempuan punya 9 nafsu dan lelaki pulak mendominasi satu2nya nafsu yang ada disamping 9 nafsu yang menjadi juara carta hati kaum wanita.. haha..  benda ni Typical kan? yup, sememangnya benda ini sangat2 la common..  kita memang dah diberitahu secara umum bahawa perempuan sememangnya mempunyai 9 nafsu 1 akal dan lelaki cuma punya 1 nafsu tetapi 9 akal..  Okay kalau dibaca sekali imbas memang akan rasa macam PATHETIC gila orang perempuan ni.. Bila perempuan ni kelihatan macam pandai, bijak, cerdik but actually dia ada 1 akal jer.. bila tengok perempuan tu suci dan lemah lembut, but eventually dia ada 9 nafsu.. Haha..lawak bukan?? tapi sebenarnya, kita sebagai perempuan ni tersangat2 la beruntung sebab diberi peluang untuk punya 9 nafsu~~ haha...

Tapi bila bercakap pasal nafsu ni, it can be broad..  nafsu ni boleh jadi macam2, nafsu makan, nafsu shopping, nafsu berak, nafsu sex dan sebagainya..  Oleh kerana perempuan mempunyai nafsu yang macam2, so orang perempuan ini seringkali dilabelkan sebagai kaum yang amat sukar difahami... sukar untuk difahami dari segi segala2 nya...haha..  Secara umumnya, orang perempuan ni lebih punya sensitivity yang tinggi berbanding lelaki.. orang perempuan ni kalau time2 mood swing mereka datang, kita punya alasan yang kukuh untuk diberi bila lelaki tanya "apsal macam takda mood je ni??"  kita boleh senang je kasi alasan "aku period laa"  atau "aku datang bulan laa".. enough!! hanya statement yang simple macam tu sudah cukup untuk buat orang sekeliling korang diam dan tidak mengganggu pemikiran korang yang tengah serabut tu.. see?? awesome kann!!! haha...

Then, Perempuan ni pendirian dia sangat tak tetap.. Tak stabil.. Ibarat macam ombak laut yang kadang2 boleh jadi sangat kuat dan kadang2 boleh jadi sangat menenangkan.. Hari ni kitorang orang perempuan ni kata lain, the next day kitorang akan kata lain.. Walaupun kata lain-lain tapi we expect you guys boleh terima apa yang kitorang cakap ni bulat-bulat.. Kalau tak boleh terima, kitorang akan marah. Haha! Cool bukan? Tak dengar cakap je kitorang boleh marah korang.. Hee.. Itulah specialnya orang perempuan, we are allowed to marah-marah like crazy once in a month without being scolded back..  Boleh tak macam tu??haha..  Bersabarlah wahai kaum Adam:)

Next, kalau nafsu untuk kelihatan cantik tu datang, orang perempuan ni akan sanggup berhabis duit hanya untuk kelihatan cantik..  betul, tak tipu!!  aku lah salah seorang dari perempuan2 yang mempunyai nafsu buaya terhadap kecantikan..  perempuan dengan cantik ni memang tak boleh nak dipisahkan..  tapi, bagi aku cantik tu sangat2 la subjektif..  mungkin sesetengah perempuan tu, dia sebenarnya biasa2 je, tapi keyakinan diri dia dan cara penampilan dia tu yang menampakkan dia cantik..  atau mungkin perempuan tu sememangnya dilahirkan cantik dalam kaca mata hampir semua mata yang memandang, tapi mungkin the way dia bawa diri dia and the way dia tampilkan diri dia infront of other people membuatkan dia kelihatan biasa2 je..  see??  cantik tu sememangnya sangat2 subjektif..  subjektif kerana cantik tu dinilai dari pandangan mata orang yang melihat bukan dinilai dari cermin yang reflect diri kita sendiri...:))

bila masuk bab shopping..  ni juga merupakan salah satu virus yang semakin menular dalam kalangan perempuan2 terutamanya remaja macam kita..  kita hidup dalam arus permodenan yang sangat2 tinggi,so kita sebagai perempuan akan lebih cenderung untuk cepat terpengaruh dengan permodenan dalam berfashion jugak.. i mean like really CEPAT terpengaruh ok.. contoh paling dekat, sekarang ni tengah Hott dengan Fashion yang Vintage dan olSchool..  so kita sebagai perempuan akan cepat2 pergi cari mana2 boutique yang menjual barangan Vintange..  macam sekarang sangat famous dengan fashion shawl lilit yang macam2 style, just name it la, "Hana Tajima wrap", Yuna Style, Turban Style and what so ever, orang perempuan ni akan tetap nak try semua style and nak jugak beli kalau boleh exactly the same shawl macam idol diorang pakai..  tak kira la muka kau tu sesuai ke tak pakai segala fashion lilit2 tu..haha..  Sanggup kan orang perempuan ni??hee... aku adalah salah seorang daripada perempuan2 jenis macam ni.. aku sekarang takda dah nak pakai Tudung2 bawal kejadah macam dulu, sebab that is Sooo 1990!! haha.. padahal dulu time sekolah2 tudung bawal jugak la yang menampakkan muka aku COMEL and INNOCENT.. chewahh...haha..

lepastu, bila ada sale sehingga 70 atau 80 peratus, kita orang perempuan ni akan jadi barisan2 utama yang berebut2 untuk pergi memenuhkan mall2 yang buat sale tu..  Sanggup berhimpit2 dalam kesesakan limpahan jutaan orang hanya untuk puaskan nafsu shopping!! Teruk kan??huhu..  Then, bila tengok orang pakai makeup yang tebal2, fake lashes bagai, kita pon nak jugak walaupun kita tau in the end kita akan pakai sekali dua je make up tu sebab segan and menyusahkan sebenarnya..dulu aku pon sibuk jugak nak pakai makeup bila jumpa atau keluar dengan kawan-kawan, konon-konon taknak rasa macam being left out la kan.. Semua orang pakai makeup takkan kau sorang je datang dengan muka PLAIN SUCI? Nanti nampak macam you are not belong to that group(That's what I used to think before)... So aku ni pon sibukla nak pakai make up bagai, lepas tu bila nak solat dah susah.. Kena pakai remover and all untuk bersihkan makeup tu.. Lepas da solat kena make up balik coz nak nampak outstanding tu punya pasal.. Benda yang supposed boleh settle dalam 15minit dah jadi 30minit. Tak cerita lagi part lilit shawl bagai..  kadang kalau mood shawl tu xelok, masa yang akan diambil untuk lilit shawl tu kasi elok balik sangat2 la lama ok..  so, semua ni dah jadi satu pembaziran masa pulak.. These are the commonest examples that I could think of.. Aku taw pon sebab aku pon PEREMPUAN..  Aku dah penat merasa penangan 9 nafsu ni.. Serius aku penat layan nafsu2 yang ada ni, penat dari segi emosi dan fizikal ok..

Lately, benda ni buatkan aku terfikir.. APA YANG AKU NAK KEJAR SEBENARNYA? Aku berkorban duit, masa dan tenaga semua ini untuk apa? Kepuasan? Tapi aku tak pernah rasa puas pon..  Bila aku buat semua ni aku rasa aku pulak yang dah jadi mangsa untuk dikorbankan dalam arus permodenan fashion ni..chewahh..  Bagi aku, kita semua xkan pernah puas kalau korang keep comparing yourself with others ok..  Bagi aku sifat yang suka compare diri sendiri dengan orang lain ni sangat la tidak sehat..  apa je yang orang lain ada, kau pon mesti nak jugak..  sampai bila kau nak bersaing benda2 tak berfaedah cenggini??hurmmm, masalah100x!!

Tulah benda-benda yang buat aku rasa penat. Sebab nak impress orang punya pasal, then I got to sacrifice alot of things.. Dulu aku okay je, but now aku rasa rimas dan benda ni sangat menyusahkan diri aku sendiri.. Well benda ni depends kat diri masing2sebenarnya.. Kalau kau rasa benda tu macam tak bagi benefit kat kau, then don't do it.. Kalau kau rasa kau buat semua benda ni sebab nak setaraf dengan kawan-kawan kau, then you got a big problem.. Benda ni tak sihat sebenarnya, sebab korang walaupun berkawan tapi sebenarnya korang adalah lawan.. Korang macam bersaing-saing  siapa pakai baju lagi cantik, kasut lagi unik, and all stuff la walaupun secara amnya korang adalah goodfriends.. Jangan tipu cakap korang TAK macam ni ok, at least korang mesti ada jugak sedikit jealousy.. Perempuan kan memang suka envy.. Thats the fact Babe..
 So, sekarang ni aku latih diri aku untuk terima diri aku seadanya, aku pon manusia biasa TAK PERFECT mana pon..  aku ajar diri aku untuk jadi apa yang diri aku mahukan..  yup, like betul la aku memang suka bershopping dan kelihatan cantik. tapi berpada2 la..  aku pakai ikut apa yang aku selesa..  sometimes, aku redah je pakai Tshirt dengan tudung bawal bila keluar makan dengan kekawan..  aku dah xkesah, i left my shawl behind da sekarang.. janji aku selesa..   tapi walau macam mana pon, SHAWL tetap dihati laa..haha..and yang paling penting sekarang, aku dah boleh control wang ringgit aku sedikit demi sedikit..  aku dah xmembazir macam dulu sangat..  sekarang more to beli keperluan bukan kemahuan!!  CONGRATS dekat diri sendiri cepat...:D

And, ofcourse la yang paling penting adalah CONFIDENT!!  kau kena confident dengan diri kau, dengan apa yang kau pakai.. Sebab, bila kau ada confident kau akan rasa 'I am pretty just the way I am' ..  lepas tu akan rasa yang diri kau tu sangat2 la Cool and Awesome ok... Hati kau akan jadi tenang, duit pon dapat saving dan yang penting, kau  belajar untuk kawal nafsu buaya kau tu... Its a good thing right??  So, kita sama2 la belajar dari pengalaman..  dah kata pengalaman mematangkan kita..  so aku, kau dan kamu semua, sama2 la kita stay Cantik dan Amazing inside and outside..  cantik dari segi segalanya adalah aset yang paling berharga!!  bak kata Loreal "Kerana dirimu begitu Berharga"..:))

aku yang pakai skirt kuning tu ok!!
aku dengan bestie aku..



gambar2 dekat atas ni masa aku tengah addicted dengan fashion..
but now, aku planning untuk be moderate.. and aku lebih prefer untuk pakai macam ni je sekarang...  lagi pon Less is More kan..  simple tu penting:)

  gambar2 muka PLAIN aku time2 aku pergi CLASS..  tanpa make up..and act pakai baju kurung sangat2 la selesa ok..
SIMPLE!!
ni pulak motif nak tunjuk baju kurung, tapi lebih kepada Freaky face aku je..hohoho:D

k bai..
Stay Amazing Memberers..
"Schubert Serenade"