KLIK LA YE

July 20, 2013

(i) Luahan Rasa dari Hati untuk Arwah Abang yang Disayangi.

Assalammualaikum. 

Setelah sekian lama aku membenarkan helaian kanvas visual di blog aku ini dipateri dengan bait-bait kata puisi yang aku coretkan ikhlas lahir dari hati, kini aku ingin sekali mencoretkan sebuah penulisan diari tentang seseorang yang pernah menjadi sebahagian hidup aku dan keluarga.

Tanggal 16 Julai 2013 bersamaan dengan 7 Ramadhan yang lalu, aku dan keluarga telah menerima tamparan yang maha hebat yang Allah telah turunkan untuk menguji kami sekeluarga. Abang kandung kesayangan aku telah pergi meninggalkan aku dan keluarga untuk selama-lamanya. Abang kesayangan aku dan keluarga telah meninggalkan dunia ini dan pergi menghadap ilahi pada jam 7.55 a.m. di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu pada 7 Ramadhan bersamaan hari Selasa pada tahun ini. 

Jujur aku mengaku, berat sungguh hati ini untuk menerima pemergian abang kesayangan ini. Mungkin mudah bagi mereka yang hanya melihat tanpa merasa bagaimanakah rasanya kehilangan, tapi berat lagi bahu dan hati kami yang merasa keperitan ini.  Hati ini sungguh sayu dan sedih apabila mengenangkan arwah sudah pergi meninggalkan kami sekeluarga. Arwah abang kami sekeluarga panggil dengan nama timangan "Abang Awie".  Abang awie sangat la manja dan lembut hatinya.  Semasa hayatnya aku tidak pasti sama ada bahagia atau tidak hati abang kesayangan aku ini.  Walaupun kami ini adik beradik, walaupun kami rapat sesama kami, tapi Abang Awie seorang yang sangat perahsia.  Perahsia perihal segala-galanya. Amat sukar untuk arwah berbicara perihal diri kepada kami atau sesiapa sahaja melainkan arwah benar-benar ingin berkongsi rasa atau cerita.  Semasa hayatnya, Abang Awie seorang yang sangat mesra dan kelakar, abang sangat suka mengusik atau meyakat aku dan adik.  memandangkan aku mempunyai enam orang adik beradik, dan arwah merupakan anak yang keempat dalam keluarga dimana arwah adalah abang sebelum aku dan adik.  Jujur, Kami memang Akrab!

Semasa hayatnya, arwah sangat manja dengan emak, bermula dari zaman kanak-kanak sehingga dewasa, arwah memang manja. Semasa arwah menderita sakit, arwah sangatlah manja dan kadang-kadang merengek seperti keanak-anakan.  Jujur, emak tidak pernah membezakan kasih sayang kepada kami. Cuma kemanjaan arwah dengan emak agak melebih-lebih pada pandangan mata ini kerana pada perkiraan aku, abang awie lebih memerlukan belaian manja daripada seorang ibu lebih daripada kami semua kerana arwah sakit dan secara zahirnya, orang yang sakit memang sentiasa ingin dibelai manja.  Tambahan pula, semasa arwah sakit, setiap kali arwah warded di hospital, arwah selalu minta kami meneman dirinya di hospital.  Arwah tidak boleh ditinggalkan keseorangan kerana arwah seorang yang selalu mahu dibelai dan disayangi. Arwah seorang yang sihat dan berbadan gempal, sangat mudah tersenyum dan tidak berkira.

Tetapi, segalanya bermula pada bulan puasa tahun lepas dimana ianya masih segar dalam ingatan, arwah mula sakit dada, sesak nafas dan sentiasa kepenatan. Arwah bukan lah seorang yang berpenyakit walaupun arwah bertubuh gempal, untuk punya penyakit kronik jauh sekali daripada pemikiran kami sekeluarga.  Tapi arwah mula menunjukkan dirinya kurang sehat semasa Ramadhan tahun lepas, dimana kami anggap ringan akan perihal kesihatan arwah.  Pada fikiran kami, mungkin sakit angin atau gastrik akibat bulan puasa. Tetapi segalanya berubah pada Syawal tahun lepas, pada hari raya ketiga, arwah dimasukkan ke Ward CCU di KPJ Ipoh.  Arwah mengalami masalah untuk bernafas yang agak teruk sehingga arwah ditahan dan dipasangkan dengan wayar-wayar di seluruh tubuhnya dan arwah bernafas dengan menggunakan bantuan pernafasan.  Ya Allah sayu sungguh hati melihat keadaan arwah tika itu. 

Doktor di KPJ mengesahkan arwah mempunyai masalah jantung dimana jantungnya tidak boleh berfungsi dengan baik, dan tambah menyedihkan kami lagi, arwah juga telah disahkan mempunyai masalah pada hati dan paru-paru. Semasa arwah ditahan di KPJ Ipoh, Doktor yang merawat arwah sudah pun mengingatkan kami sekeluarga untuk "be prepare for the worst".  Hanya Allah yang tahu betapa sayu dan sedihnya hati ini tatkala menerima berita bahawa arwah mungkin tidak mampu untuk teruskan hidup dalam jangkamasa yang lama.  Tapi kami sekeluarga tidak putus harapan, kami yakin Allah itu maha kaya dan akan terus membantu hambanya yang memerlukan bantuan.

Bermulalah proses kami sekeluarga bagi mencari penawar dalam menyembuhkan penyakit abang kesayangan kami ini. Bermula di KPJ arwah kami usahakan bagi mendapat rawatan, seterusnya arwah ditempatkan pula di Institut Jantung Negara dalam tempoh yang agak lama bagi meneruskan sisa rawatan. Disamping itu, berhempas pulas juga kami sekeluarga terutamanya kakak aku yang sulung ke sana kemari mencari penawar daripada perubatan Alternatif.  Namakan saja pusat perubatan Islam yang ada di negara kita, semua kami cuba bagi mendapatkan rawatan.  Dari Darul Syifa' yang gah sehinggalah ke Terapi Ruqyah yang ada di sekitar Kuala Lumpur. Semua kami ikrarkan, semata-mata untuk mengurangkan beban penyakit yang arwah alami.  Sungguh, arwah menderita dengan sakit yang dialaminya selama setahun sebelum arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Amat Sukar bagi arwah sendiri, pelbagai dugaan yang arwah alami selama arwah sakit.  Tidak dapat aku gambarkan keperitan yang arwah alami, amat payah untuk aku coretkan bait-bait kata yang mampu menggambarkan kesengsaraan yang arwah deritakan semasa hayatnya. 

Lebih kurang setahun arwah menderita sakit, keluar masuk hospital sudah menjadi rutin dalam hidup arwah. Untuk melihat arwah gembira amat payah dalam masa setahun ini. Aku tahu arwah sakit, walhal aku dan keluarga sentiasa cuba berada di samping arwah. cuma kadang-kadang, semasa tempoh arwah sakit, perasan "give up" dan "rimas" dengan perangai arwah yang agak manja itu membuatkan aku bosan dan kadangkala menyampah.  bukan aku tidak prihatin, tetapi aku selalu tegas dalam kata tiap kali aku utarakan nasihat kepada arwah. Aku marah dalam kata kerana aku sangat risaukan arwah tika itu. Tiap kali arwah merengek "Kesakitan", pada permulaanya, aku cuba untuk berlembut dalam berbicara bagi mengurangkan kesakitan yang arwah alami, aku cuba untuk memahami keadaan arwah tika itu, Sumpah! aku memang tidak sanggup melihat arwah sakit, Sumpah! Aku tidak mampu melihat beban yang arwah pikul. Tapi tiap hati yang bersabar, pasti punya rasa amarah.  Lama-kelamaan, apabila arwah asyik mengulang kata perkara yang sama bahawa arwah sakit dan merengek kesakitan mula menambahkan rasa amarah dalam diri ini.  Sebagai adik, walau amarah itu menular dalam diri, aku tetap hormat arwah sebagai abang, cuma semasa hayat arwah dimana arwah sedang sakit teruk dan telah ditempatkan di ward HDU IJN Kuala Lumpur, pernah aku katakan kepada arwah dalam keadaan yang agak kasar dan cuba menahan amarah, aku lontarkan kata-kata ini daripada mulut aku yang menahan marah dan resah di hati;

"kalau abang awie asyik merengek cakap sakit, sakit, sakit, macam mana nak sembuh? abang awie cuba lah kuat semangat, be positive, rajin solat dan mohon pada Allah untuk kurangkan beban yang abang awie tanggung sekarang, kalau bukan abang awie yang nak tolong diri sendiri, macam mana kitorang nak tolong abang awie? Bila abang awie sakit macam ni, abang awie menyusahkan semua orang tahu tak? Abang awie buat emak, kitorang semua susah hati, abang awie ingat kitorang semua suka tengok abang awie sakit?". 

 Masih segar dalam ingatan bait kata yang penuh geram aku lontarkan pada sekujur tubuh yang sedang lesu sakit di pembaringannya ketika itu. Tatkala teringat akan kenangan lalu, aku rasakan aku sungguh kejam pada arwah.  Aku sebagai seorang adik seharusnya cuba memahami arwah dan sentiasa bersama dengan arwah semasa sisa-sisa akhir hayatnya, tetapi aku gagal!

Sumpah aku tidak pernah dapat membaca petanda yang Allah turunkan kepada kami sekeluarga.  Aku terlalu ambil mudah dengan semua perkara, jujur aku akui, penyesalan di hati kian bertambah dari hari ke hari. Menyesal hati ini tatkala terkenangkan selama arwah hidup, aku belum punya kesempatan membalas jasa arwah sebagai abang yang cukup baik kepada aku dan adik. Walaupun kehidupan abang awie bukanlah begitu senang semasa hayatnya, tetapi arwah tidak pernah berkira dengan kami sekeluarga.  Arwah sebenarnya baru lagi bekerja sebagai seorang kakitangan kerajaan, arwah baru dua tahun bekerja government di Terengganu, dan baru dua tahun arwah lega dengan hidupnya mungkin, kerana sebelum ini arwah kerap bertukar kerja kerana bekerja swasta dan seperti yang semua maklum bekerja swasta sedikit payah dan tiada jaminan. Aku ingat lagi arwah memang gembira apabila mendapat kerja kerajaan, dan kehidupan arwah menjadi lebih stabil pada perkiraan aku.  Cuma, apa yang arwah rancangkan untuk hayatnya tidak bertahan untuk tempoh yang panjang, arwah pergi meninggalkan kami dalam keadaan yang sungguh memilukan. 

Arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir tanpa adanya kami sekeluarga di sisi. Sedih dan penuh sesalan hati ini apabila mengenangkan arwah menderita sakit keseorang pada penghujung hayatnya.  Arwah sebenarnya kami jangka sudah hampir sihat 3 minggu lalu. Pada pemerhatian kami, arwah sudah hampir sembuh kerana arwah sudah dibenarkan untuk pulang ke rumah dan discharged daripada IJN, dan doktor juga telah membenarkan arwah kembali bekerja semula memandangkan cuti sakit arwah tidak dapat disambung. Pada permulaan, agak payah juga kami mahu membenarkan arwah untuk kembali bekerja memandangkan arwah berkhidmat nun jauh di Terengganu, dan kami sekeluarga pula tinggal di Perak.  Tetapi, arwah ketika itu begitu cekal dan menunjukkan perubahan yang positif dimana kami percaya arwah sudah semakin sihat, jadi kami sekeluarga nekad menghantar arwah ke Terengganu bagi memulakan kerjanya kembali. Kakak sulung dan adik aku serta anak buah aku yang sulung yang pergi menghantar arwah abag awie ke Terengganu untuk kembali bertugas semula, memandangkan aku sedang menghadapi peperiksaan akhir ketika itu.

Jujur aku akui, aku sangat mahu menemani kakak dan adik aku pergi menghantar arwah ke Terengganu, tapi kekangan jadual peperiksaan akhir menjadi halangan. Aku agak sedih kerana tidak dapat turut serta ke Terengganu, dan aku sungguh terkilan kerana beberapa hari sebelum arwah kembali ke Terengganu, aku sungguh sebuk dengan persiapan bagi menghadapi peperiksaan akhir sehinggakan aku tidak sempat untuk berjumpa atau contact dengan arwah untuk yang terakhir kalinya. Sedangkan semasa arwah sudah dibenarkan pulang daripada hospital, aku dan adik yang pergi menjemput arwah pulang dari hospital pada hari terakhir arwah berada di IJN, dan memang tidak pernah terlintas pada fikiran bahawa itulah kali terakhir aku berjumpa dan bersalam dengan arwah sebelum aku kembali pulang ke UiTM Shah Alam bagi menghadapi peperiksaan akhir. Jadi pada pemerhatian aku ketika itu, aku sungguh bersyukur kerana arwah memang kelihatan sudah beransur pulih. Kerana pada perkiraan aku, arwah memang benar kelihatan begitu sihat dan aku yakin yang aku akan berjumpa dengan arwah lagi, dan yang paling mengecewakan, hati aku berdetik dengan yakinnya tika itu "takpe, bulan puasa dan raya nanti mesti jumpa abang awie punya".  Yakin sungguh hati aku tika itu, tetapi Allah lebih mengetahui segalanya dan kita sebagai hamba hanya mampu merancang, Allah swt jualah yang menentukan segala-galanya. Aku tidak sempat untuk bersama arwah untuk kali terakhirnya...........................