KLIK LA YE

July 20, 2013

(ii) Luahan Rasa dari Hati untuk Arwah Abang yang Disayangi.

Arwah cuma sempat merasa hidup dalam keadaan tidak begitu menderita kesakitan untuk tempoh lebih kurang 3 minggu dimana seminggu selepas aku menjemput arwah di hospital, arwah berehat dirumah dan selama 2 minggu lagi adalah semasa arwah bekerja semula di Terengganu. Mungkin kerana aku begitu yakin arwah sudah sembuh, menjadikan aku tidak aware dengan keadaan kesihatan abang awie selepas itu.  Aku leka dengan dunia aku sendiri, aku gagal membaca hati dan keadaan arwah abang ketika itu.  aku jauh daripada arwah, aku lupa seketika perihal arwah ketika itu. Jujur, aku menyesal.  Kerana terlalu layankan masalah 'Stress" aku dengan Peperiksaan Akhir, aku ambil mudah perihal arwah abang awie. Bahkan, sebagai adik, aku langsung tidak menghubungi arwah untuk bertanya khabar sepanjang tempoh aku sedang berhempas pulas dengan peperiksaan akhir, dan paling aku menyesal pada 1 Ramadhan aku langsung tidak menghubungi arwah bagi mengucapkan "Selamat Berpuasa" kepada arwah seperti yang aku biasa lakukan saban tahun, walau melalui pesanan ringkas sekalipun aku lupa untuk menghantar kepada arwah.  Aku yakin sungguh aku akan berjumpa dengan arwah semasa bulan puasa dan ditambah dengan aku begitu sebuk dengan projek akhir dan peperiksaan akhir menjadikan aku lupa terus untuk mengambil tahu perihal arwah pada masa 3 minggu yang terakhir. 

Tidak aku sangka, 3 hari selepas aku tamat peperiksaan akhir dengan jayanya, semasa aku berada di rumah kakak di Bangi, pada pagi 16 Julai, Hari Selasa bersamaan 7 Ramadhan aku menerima pesanan ringkas daripada kakak sulungku yang sedang berada di pejabatnya bahawa arwah abang awie sedang sakit tenat, dan kakak mengajak aku untuk pergi ke Terengganu petang itu juga.  Tika itu aku agar risau tetapi masih tenang dan ingin cepat pergi ke Terengganu, tapi selang beberapa minit selepas itu, aku menerima panggilan daripada kakak sulungku bahawa arwah sudah pun meninggal dunia. Ya Allah payah benar untuk aku menerima berita tersebut, sukar benar untuk aku menelan kenyataan yang begitu pahit ini, dan perit benar rasa hati untuk aku melepaskan arwah pergi.  Dalam hidup aku, sepanjang hayat arwah dan sepanjang tempoh aku bergelar adik kepada arwah, ada 5 PERKARA yang benar-benar aku sesalkan dan belum tentu aku dapat maafkan diri aku sendiri terhadap arwah.:

Pertamanya, semasa arwah sedang terlantar sakit di IJN, aku jarang berada di samping arwah. Aku terlalu pentingkan hal sendiri dimana aku terlalu sibuk dengan pelajaran dan assingment yang menimbun banyaknya sehinggakan aku suka menangguh waktu bagi menjenguk arwah di IJN. Kalau ikut kan perkiraan, semasa arwah terlantar di IJN aku hanya sempat menjaga dan menemani arwah beberapa kali sahaja itupun semasa aku cuti dan hujung minggu. Sungguh aku benar-benar terkilan kerana leka dengan dunia tidak begitu menghiraukan keluarga.

Keduanya, semasa aku sedang sibuk dengan peperiksaan akhir dimana beberapa minggu sahaja lagi sebelum arwah menghembuskan nafasnya, aku langsung tidak menghubunginya untuk bertanya khabar. Walaupun pada hari pertama Ramadhan, aku leka dan lalai dengan urusan dunia, terlalu pentingkan diri sehingga aku langsung tidak menghubungi arwah untuk mengucapkan "Selamat Berpuasa" kepada arwah seperti saban tahun aku lakukan. Kejam bukan? Sungguh aku menyesal, rasa terkilan di hati ini sungguh berat tidak mampu dihindari. Sungguh aku gagal menjalankan tanggungjawab sebagai seorang adik.

Ketiganya,  pada 14 July bersamaan 5 Ramadhan, dua hari sebelum arwah pergi meninggalkan kami, ketika itu baru sahaja selesai peperiksaan akhir.  Arwah ada menghubungi aku  dengan panggilan ketika jam 3.24petang. tapi seribu kali sayang, aku tidak menjawab panggilan tersebut.  bukan kerana aku tidak mahu menjawabnya, tetapi aku tidak perasan akan panggilan daripada arwah. Dan yang paling aku sesalkan, aku tidak pula menelefonnya kembali. Kejam sungguh aku ini. Jujur aku mengaku, aku tidak pernah menyangka bahawa itu adalah panggilan terakhir daripada arwah sebelum arwah meninggalkan kami untuk selamanya.

Keempatnya, pada petang 14 July tersebut juga, kami sekeluarga dikhabarkan arwah telah dihantar ke Hospital Dungun untuk mendapatkan rawatan kerana arwa tiba-tiba sesak nafas dan sakit semula. Benar kami sekeluarga sangat lah risau, tetapi mengenangkan Terengganu begitu jauh tempatnya, dan pada pemikiran kami arwah mungkin warded seperti biasa, kami tidak turutkan hati untuk pergi ke Terengganu pada malam itu kerana esoknya adalah hari bekerja dan hampir semua ahli keluarga kami perlu bekerja dan tidak dapat mengambil cuti. Jadi kami relakan arwah ditahan di hospital Dungun.  Tetapi pada petang hari Isnin nya pula, kami telah diberitakan oleh sahabat arwah bahawa arwah telah dibawa ke Hospital Kuala Terengganu kerana memerlukan rawatan yang lebih rapi. Ketika itu kami sungguh resah, jadi sudah kami putuskan untuk pergi melawat arwah pada keesokan harinya.  Namun begitu, pada pagi Selasa yang penuh barakah, kami menerima panggilan telefon daripada pihak hospital memberitahu bahawa arwah sedang nazak dan meminta saudara terdekat untuk hadir disisinya. Jujur aku katakan, kami tidak punya keluarga di Terengganu, selain mengharapkan sahabat-sahabat arwah yang setia disinya.  Dengan rasa sedih teramat, tidak sempat untuk kami rencanakan perjalanan kami untuk pergi menemani arwah di saat-saat akhirnya, Jam 7.55 pagi selang beberapa minit selepas menerima panggilan pertama tadi, panggilan kedua menyusul daripada pihak hospital mengkhabarkan berita yang cukup menyesakkan jiwa kami yang dilanda resah dan sedih, Arwah telah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir tanpa derita atau nazak begitu lama. Kami dikhabarkan bahawa amat mudah dan tenang pemergian arwah kepada Penciptanya.  Terkilan sungguh rasa hati aku dan keluarga kerana tidak dapat bersama-sama disisi arwah semasa saat-saat akhirnya, ketika arwah benar-benar memerlukan kami. Rasa bersalah yang teramat sangat menyelubungi diri, kerana di pemikiran kami arwah cuma ditahan seperti sebelum ini dan mungkin sempat untuk kami berjumpanya lagi memandangkan arwah sangat manja orang nya, kami inginkan arwah berdikari sendiri di Terengganu sana. Tidak sangka pula Allah swt begitu sayangkan arwah dan menjemputnya tanpa sempat arwah menatap wajah kami satu persatu. Dikhabarkan oleh sahabat arwah, bahawa pada masa-masa terakhirnya arwah kerap menyebut inginkan "emak" berada disisinya. Tidak kesampaian niat arwah mahu pergi dalam dakapan kami sekeluarga, malahan arwah pergi dalam keadaan keseorang di katil hospital tanpa kami di sisi. Jujur Aku begitu dihimpit rasa bersalah yang teramat dalam!!

Kelimanya, hati mana yang tidak punya sesalan jika orang tersayang pergi meninggalkan diri tanpa sebarang peninggalan pengganti di sisi. Sesal aku tidak berbelah bagi kerana tidak sempat aku kucup tangan arwah dan meminta maaf kepadanya, tidak sempat aku peluk rapat arwah dalam dakapan aku, dan tidak sempat aku kucup dahi arwah untuk yang terakhir kalinya. Sungguh aku begitu Terkilan sehingga rasa ini merobek jiwa! Gagalkah aku menjalankan tanggungjawab sebagai adik kandung kepada arwah?? Jujur, aku begitu sedih...

Begitulah dalamnya penyesalan di hati aku ini. Rasa sesal ini tidak aku khabarkan kepada sesiapa, rapi aku simpan dalam hati sehingga kini aku membuat keputusan mahu meluahkan dalam bentuk penulisan di blog usang aku ini. Aku sungguh sedih dan pilu ketika aku karangkan bait-bait kata dalam tulisan ini, sungguh aku menyesal tidak ada disamping arwah ketika arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Jujur aku marah pada diri sendiri kerana gagal membaca perubahan pada diri arwah abang awie sebelum arwah pergi meninggalkan kami semua. Tapi aku pasrah dan redha di atas segala ketentuan dari Nya. 

Walaubagaimanapun, aku bersyukur arwah dijemput oleh Allah dalam bulan yang barakah. Menurut sahabat-sahabat arwah di Terengganu yang membantu menguruskan jenazah, kami diberitahu bahawa urusan mengurus jenazahnya cukup mudah. Segala urusan laporan polis, proses menuntut jenazah, mandi dan mengkafan dan tempahan van jenazah cukup pantas. Tiada kekangan langsung dan segalanya berjalan dengan lancar termasuklah Perjalanan menghantar pulang jenazah arwah ke kampung kami di Malim Nawar,  Perak melalui Grik berjalan dengan begitu lancar. Mereka bertolak dari Kuala Terengganu jam 1.45pm dan selamat tiba di rumahnya jam 8.30pm. Dan urusan pengkebumian arwah pula selesai kira-kira jam 9.45 malam. Sungguh terharu dan bersyukur kami panjatkan ke hadrat Ilahi kerana dikurniakan insan-insan yang begitu begitu budiman pekertinya, yang sanggup bersusah payah menguruskan jenazah arwah semasa di Terengganu walaupun mereka semua hanya bergelar sahabat kepada arwah dan tidak mempunyai sebarang pertalian darah. Tenang roh arwah disana jika arwah mengetahuinya. Hanya Allah yang dapat membalas kebaikan anda semua wahai insan-insan budiman. 

Apa yang lebih mengharukan kami, semasa arwah telah sampai di perkarangan rumah, Subhanallah, begitu ramai kenalan-kenalan, jiran tetangga, sahabat-sahabat arwah yang datang bagi membantu menguruskan pengkebumian arwah.  Arwah disembahyangkan sekali lagi beramai-ramai di surau berdekatan rumah kami, kelihatan surau begitu sesak dengan limpahan manusia yang mahu turut sama menyembahyangkan jenazah. Terharu sungguh rasa hati kami sekeluarga kerana arwah mendapat kenalan-kenalan yang begitu baik dan menyayanginya.  Selain itu jenazah arwah juga dikatakan agak ringan memandangkan arwah semakin kurus akibat sakit.  Dan segala urusan semasa pengkebumian arwah berjalan lancar tanpa sebarang masalah dan halangan. Syukur Alhamdulillah! Kata-kata terakhir yang aku bisikkan pada sekujur tubuh yang sudah pon dikafankan hanyalah kata-kata yang ingin sekali aku ucapkan semasa hayatnya tetapi aku hanya mampu luahkan semasa arwah sudah tiada.  Kata-kata yang punya sejuta makna menjadi kosong tanpa secebis rasa.... Hanya ini yang mampu aku bisikkan dalam esak tangis ketika bibir ini mengucup dahi jenazah arwah sebelum aku mengikat semula kain kafan di bahagian wajah arwah..

"Abang awie, Na minta maaf sangat-sangat. Na sayang sangat kat abang awie. Abang awie abang terbaik yang na pernah ada, Sayang abang Awie dunia akhirat"


Aku penuh pengharapan mengharap agar arwah mendengar bisikan aku yang jujur aku katakan, aku ikhlas ketika itu. Aku mahu arwah mendengar, tapi aku tahu semua itu mustahil kerana arwah sudah bahagia di alam sana. Akan aku sampaikan rindu dan kasihku terhadap arwah dalam doa-doa ku yang luhur. InsyaAllah.

Ikhlas daripada kami sekeluarga, ribuan terima kasih aku kirimkan kepada semua saudara-mara, sahabat handai, jiran tetangga serta semua yang telah hadir dan membantu menyelesaikan urusan pengebumian arwah. Kami juga ingin memohon maaf bagi pihak arwah andai ada silap dan salah yang dilakukan sepanjang hayatnya.. Mohon semua dapat memaafkan segala kesalahannya serta halal kan segala makan minumnya. Doakan moga arwah abang Awie dtempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh dan beriman. Moga Allah merahmatinya... Sesungguhnya ini yang sudah tertulis untuk arwah dan arwah tetap di hati kami walaupun ianya sukar untuk kami sekeluarga. Al-Fatihah untuk arwah. Semoga arwah tenang di alam sana, kerana aku yakin bahawa Kematian itu bukan Pengakhiran, kerana setiap yang bernyawa pasti akan dijemput menghadap Allah yang maha Esa satu ketika nanti.  



(arwah ketika sedang sihat)


Untuk kamu yang membaca, pinjamkan bahumu walau sesaat, bantu aku kurangkan beban yang berat ini.


Untuk arwah, hanya doa dan bacaan ayat suci Al'Quran dapat kukirimkan sebagai peneman mu di sana.  InsyaAllah satu hari nanti kita pasti bertemu jua, Sabar menanti aku yang mengira waktu ingin bertemu kamu. Kasih sayang aku terhadap arwah yang berkongsi darah dalam bersaudara akan terus menggunung dan tidak akan berkurang walau sebesar zarah. 


Khas untuk Arwah Mohd Zawawi Mohd Isa,
daripada adik mu, Jannatul Husna Mohd Isa.